Bronnenonderzoek

Ik baseer mijn actieonderzoek op verschillende bronnen, zowel schriftelijke als mondelinge bronnen. Hieronder vind je een link naar de verschillende bronnen. Voor elke bron noteer ik een korte samenvatting en  het nut ervan voor de praktische uitwerking van mijn onderzoeksvraag. 

Ik herhaal uit het onderzoeksplan: 

"Door het bronnenonderzoek wil ik in de eerste plaats meer inzicht krijgen in de drie dimensies van het zelfregulerend leerproces: de cognitieve, metacognitieve en motivationele dimensie. Ik hoop daarnaast ook concrete vragen of voorbeelden te krijgen om op te nemen in het plannings- en reflectiedocument. En tot slot wil ik meer te weten komen over het zelfregulatieproces in zijn geheel. Wat kan de rol van een plannings- en reflectiedocument zijn in het volledige proces? En waarmee moet dat eventueel aangevuld worden om van een succesvolle totaalaanpak rond zelfregulatie te kunnen spreken? Die laatste vraag overstijgt dit actieonderzoek, maar is voor mij wel belangrijk om het document correct te kunnen kaderen."

Als eerste vermeld ik de cursus Krachtig in je school (KiS) en het interview met een expert. Klik op de linken voor een korte samenvatting. 

Een overzicht van de geraadpleegde schriftelijke en mondelingen bronnen vind je hier opgelijst. Voor een korte samenvatting en het nut voor de praktische uitwerking van mijn onderzoeksvraag klik je op de afzonderlijke linken.


Bibliografie

Bernaerts, W., Cuypers, W., De Neve, D., Geeraerts, K., Keunen, M., Leroy, A., Peetroons, S., Van Hoorick, S., Smets, W. & Van Calsteren, K. (2023). Krachtig in je school [cursus]. Antwerpen: Karel de Grote-Hogeschool Verkorte Educatieve Bachelor Leraar Secundair Onderwijs

Diepgaande Reflectie: Ontdek de Kracht van De Cirkel van Korthagen. (n.d.). Coaching the Shift. https://www.coachingtheshift.com/nl/cirkel-van-korthagen-reflectiemodellen-ui-model-kernreflectie

KlasCement info@klascement.net. (n.d.-a). Zelfregulerend leren: Model van Barry Zimmerman. KlasCement. https://www.klascement.net/downloadbaar-lesmateriaal/117429/zelfregulerend-leren-model-van-barry-zimmerman/

KlasCement info@klascement.net. (n.d.-b). Zelfsturend leren: Dit wil je weten als leraar. KlasCement. https://www.klascement.net/artikels/106442/zelfsturend-leren-dit-wil-je-weten-als-leraar/

KlasCement info@klascement.net. (2021a, October 3). Zelfregulerend leren, kan je dat (aan)leren? KlasCement. https://www.klascement.net/video/123227/zelfregulerend-leren-kan-je-dat-aanleren/

KlasCement info@klascement.net. (2021b, October 3). Zelfregulerend leren: Metacognitie. KlasCement. https://www.klascement.net/video/123237/zelfregulerend-leren-metacognitie/

KlasCement info@klascement.net. (2021c, October 3). Zelfregulerend leren: Motivatie. KlasCement. https://www.klascement.net/video/123235/zelfregulerend-leren-motivatie/

Metis Onderwijsadvies. (2024, January 2). Hoe bevorder je het zelfregulerend gedrag van studenten? https://metis-onderwijsadvies.nl/kennisbank/hoe-bevorder-je-het-zelfregulerend-gedrag-van-studenten/

Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P. A. (2019). Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.

©2023 Actieonderzoek. VEBASO 2023-2024. Dana Van Roie-Schaeken
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin