
Plannings- en reflectiedocument
Motivatie
Het plannings- en reflectiedocument vormt het hart van dit actieonderzoek. Aan de hand van dit document wil ik leerlingen week na week begeleiden bij hun weekplanning.
Enerzijds krijgen ze hierdoor een beter inzicht in hun zelfregulerend vermogen. Ze leren zichzelf inschatten en die inschatting beoordelen. Week na week kunnen ze op basis van dit document hun werkwijze aanpassen om zo – hopelijk – hun leerrendement te vergroten.
Anderzijds krijgen ze aan de hand van dit document ook een beter zicht op hun talenten en valkuilen, wat – hopelijk – een positief effect heeft op hun motivatie.
Aanpak
Gedurende 4 à 5 weken zullen de leerlingen dit document invullen. We doen dit gedeeltelijk samen in de les, nl. de voorbereidingsfase van de nieuwe week en de reflectiefase van de vorige week.
Ik vind het belangrijk om dit - zeker in het begin - klassikaal te doen omdat de leerlingen dan ook van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inspireren.
Na een periode van een 5-tal weken zal de aanpak geëvalueerd worden, o.a. door de enquête rond motivatie.