Onderzoeks- en tijdsplan

Een goede voorbereiding is het halve werk. Voor ik van start ga, wil ik even stilstaan bij de aanpak. Op welke manier ga ik op zoek naar informatie? Wat weet ik zelf al over dit onderwerp? Wie kan me eventueel helpen? Wie zijn experts ter zake? Wat wil ik uit het onderzoek halen? 

Daarna wil ik dat onderzoeksplan omzetten in een plan van aanpak. Wat doe ik tegen wanneer?

Onderzoeksplan

Zowel in de lessen Leren en ontwikkelen A als in Krachtig in je school wordt het leerproces, het leren leren en zelfregulatie besproken. Het onderwerp is me dus niet vreemd. Zelfregulatie wordt binnen Krachtig in je school omschreven als een van de drie pijlers van leren leren. Leerlingen die een groot zelfregulerend vermogen hebben, komen tot duurzamer, succesvoller leren. In de cursus wordt ook benadrukt dat zelfregulatie een cyclisch proces is, waar dus eigenlijk nooit een einde aan komt. Vooral dit feit intrigeerde me, omdat het de schoolse context overstijgt en een heuse levenshouding wordt waarbij je voortdurend je handelen in vraag stelt met als doel continu te groeien en bij te leren. 

Door het bronnenonderzoek wil ik in de eerste plaats meer inzicht krijgen in de drie dimensies van het zelfregulerend leerproces: de cognitieve, metacognitieve en motivationele dimensie. Ik hoop daarnaast ook concrete vragen of voorbeelden te krijgen om op te nemen in het plannings- en reflectiedocument. En tot slot wil ik meer te weten komen over het zelfregulatieproces in zijn geheel. Wat kan de rol van een plannings- en reflectiedocument zijn in het volledige proces? En waarmee moet dat eventueel aangevuld worden om van een succesvolle totaalaanpak rond zelfregulatie te kunnen spreken? Die laatste vraag overstijgt dit actieonderzoek, maar is voor mij wel belangrijk om het document correct te kunnen kaderen. 

De experten in dit vakgebied zijn talrijk. Ik kom heel toevallig bij het begin van dit onderzoek in contact met Hilde Van Keer, professor in de Pedagogische Wetenschappen aan de UGent. Ze is gastspreker op de boekvoorstelling van Van leerlingen lezers maken, waar ik als leerkracht Nederlands aanwezig ben. We delen dus dezelfde interesses: effectieve leesstrategieën en zelfregulatie. 

Opmerking: Door omstandigheden lukt het me niet om Hilde van Keer te contacteren als expert, maar ik laat haar wel aan het woord als mondelinge bron (YouTubefilmpjes). Na het bestuderen van de bronnen besef ik dat het stimuleren van zelfregulatie bij leerlingen schoolbreed gedragen moet worden en daarom kies ik als expert voor de leerlingenbegeleider van de middenschool van het Sint-Lievenscollege, Dries Cautereels. Dries zal ook het plannings- en reflectiedocument beoordelen. 


Tijdsplan

  • 23 oktober Supervisie 1 – Bespreking eerste concept actieonderzoek

Week 30 oktober Onderzoeksvraag formuleren

Week 6 november Onderzoeksvraag finaliseren + bespreken met LIO-mentor

  • 8 november Supervisie 2 – Bespreking onderzoeks- en tijdsplan + start bronnenonderzoek

Week 13 november Bronnen selecteren

Vanaf week 20 november Bronnenonderzoek

Week 11 december Wie ga ik interviewen? + afspraak vastleggen

  • 13 december Supervisie 3 – Bespreking bronnenonderzoek + ontwerp

Week 18 december (klassenraden, leerling- en oudercontacten)

Vanaf week 25 december Ontwikkelen begeleidingsdocument + uitwerken webnode

Week 8 januari Toelichting geven aan de leerlingen + leerlingen gaan aan de slag met het begeleidingsdocument

Week 15 januari Evaluatie week 1 + invullen begeleidingsdocument week 2

Week 22 januari Evaluatie week 2 + invullen begeleidingsdocument week 3

Week 29 januari Evaluatie week 3 + invullen begeleidingsdocument week 4

Week 5 februari Evaluatie week 4 + invullen begeleidingsdocument week 5

Week 12 februari Punten analyseren – voorlopige feedback van de leerlingen analyseren – enquête opstellen om naar motivatie te peilen

Week 19 februari Enquête i.v.m. motivatie laten invullen door leerlingen + feedback LIO-mentor + reflectie

Week 26 februari Afwerken + indienen actieonderzoek

Opmerking: dit tijdsplan werd opgesteld bij het begin van het onderzoek. Door een wijziging in mijn studietraject zal ik dit actieonderzoek pas indienen aan het einde van het tweede trimester (juni). 

©2023 Actieonderzoek. VEBASO 2023-2024. Dana Van Roie-Schaeken
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin