Bron 2: Zelfregulerend leren: model van Barry Zimmerman
APA
KlasCement info@klascement.net. (z.d.-a). Zelfregulerend leren: model van Barry Zimmerman. KlasCement. https://www.klascement.net/downloadbaar-lesmateriaal/117429/zelfregulerend-leren-model-van-barry-zimmerman/
Samenvatting
Visuele voorstelling van het zelfregulerend leren gebaseerd op het model van Barry Zimmerman.
Het geeft een overzicht van de verschillende vaardigheden en processen waaruit zelfregulerend leren bestaat in heldere bewoordingen, ondersteund door duidelijke tekeningen, op maat van (jonge) leerlingen.
Het model van Barry Zimmerman deelt een leertaak op in 3 fasen en elke fase in verschillende strategieën (21 in totaal).
Fase 1: voorbereidingsfase
- doelen stellen
- plannen
- zelf-effectiviteit
- resultaatsverwachtingen
- taakinteresse
- taakwaarde
- doeloriëntaties
Fase 2: uitvoeringsfase
- taakstrategieën
- zelf-instructie
- beeldvorming
- tijdsbeheer
- leeromgeving inrichten
- hulp zoeken
- interesseprikkels
- zelfbekrachtiging
- zelfmonitoring
- zelfregistratie
Fase 3: reflectiefase
- attributie
- zelfevaluatie
- zelftevredenheid
- adaptieve/defensieve reacties
Nut voor praktisch deel
De poster kan gebruikt worden in de klas om het proces toe te lichten aan de leerlingen en daarna ter ondersteuning van het begeleidingsdocument.
Opmerking: deze poster zou eigenlijk in elk klaslokaal moeten hangen, van de kleuterschool tot de eerste jaren van het secundair onderwijs, zodat de leerlingen zich het proces helemaal eigen kunnen maken en de verschillende stappen een evidentie vormen.