Bron 2: Zelfregulerend leren: model van Barry Zimmerman

APA

KlasCement info@klascement.net. (z.d.-a). Zelfregulerend leren: model van Barry Zimmerman. KlasCement. https://www.klascement.net/downloadbaar-lesmateriaal/117429/zelfregulerend-leren-model-van-barry-zimmerman/

Samenvatting

Visuele voorstelling van het zelfregulerend leren gebaseerd op het model van Barry Zimmerman.

Het geeft een overzicht van de verschillende vaardigheden en processen waaruit zelfregulerend leren bestaat in heldere bewoordingen, ondersteund door duidelijke tekeningen, op maat van (jonge) leerlingen. 

Het model van Barry Zimmerman deelt een leertaak op in 3 fasen en elke fase in verschillende strategieën (21 in totaal). 

Fase 1: voorbereidingsfase

  • doelen stellen
  • plannen
  • zelf-effectiviteit
  • resultaatsverwachtingen
  • taakinteresse
  • taakwaarde
  • doeloriëntaties

Fase 2: uitvoeringsfase

  • taakstrategieën
  • zelf-instructie
  • beeldvorming
  • tijdsbeheer
  • leeromgeving inrichten
  • hulp zoeken
  • interesseprikkels
  • zelfbekrachtiging
  • zelfmonitoring
  • zelfregistratie

Fase 3: reflectiefase

  • attributie
  • zelfevaluatie
  • zelftevredenheid
  • adaptieve/defensieve reacties

Nut voor praktisch deel

De poster kan gebruikt worden in de klas om het proces toe te lichten aan de leerlingen en daarna ter ondersteuning van het begeleidingsdocument.  

Opmerking: deze poster zou eigenlijk in elk klaslokaal moeten hangen, van de kleuterschool tot de eerste jaren van het secundair onderwijs, zodat de leerlingen zich het proces helemaal eigen kunnen maken en de verschillende stappen een evidentie vormen. 

©2023 Actieonderzoek. VEBASO 2023-2024. Dana Van Roie-Schaeken
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin