Les zelfregulatie

Motivatie

Alle stappen in het leerproces moeten expliciet gemaakt worden door de leerkracht. Alleen op die manier kunnen leerlingen zich bewust worden van dat leerproces. Om die reden wil ik starten met een les of lessenreeks rond zelfregulatie.

Aan de hand van een aantal opdrachten worden alle stappen in het zelfregulerend proces uitgelegd en worden de leerlingen zich – hopelijk – bewust van het nut ervan.

Tijdens deze les zullen de leerlingen voor de eerste keer het plannings- en reflectiemodel invullen. 


Lesvoorbereiding

Instap 

Opdracht 1:

  • De leerlingen krijgen 1 minuut de tijd om de betekenis van 7 vreemde woorden uit het hoofd te leren.
  • Na 1 minuut bespreken we hoe de leerlingen zich bij deze opdracht voelen + op welke manier ze het aangepakt hebben - verschillende strategieën op het bord schrijven.
  • Op dit moment testen we nog niet of de leerlingen de woorden effectief kennen (komt pas later).

Opdracht 2:

  • De leerlingen bereiden in groepjes van 4 een fietstocht voor.
  • We staan stil bij de verschillende fases: hoe bereiden we ons goed voor? Waar houden we onderweg rekening mee? Wat doen we als we onderweg moeilijkheden tegenkomen? Achteraf reflecteren we over onze trip. Wat ging goed? Wat kan beter? Wat doen we volgende keer anders?

Na deze opdracht controleert de leerkracht of de woorden van opdracht 1 de leerlingen nog gekend zijn (belang van strategieën).

Aanbrengfase

  • Wat als de fietstocht een spreekbeurt was?
  • We overlopen de verschillende fases van de fietstocht en transfereren dit naar een spreekbeurt. Wat doe je dan in de verschillende fases?
  • Op deze manier komen we tot een schematische voorstelling van wat studeren inhoudt: elke opdracht vergt voorbereiding – uitvoering – reflectie.
  • Cyclische voorstelling van zelfregulatie: voorbereiding - uitvoering - reflectie 
  • Tot slot staan we stil bij motivatie aan de hand van 3 vragen: Wat doe je graag? Waar ben je goed in? Wat doe je als iets (nog) niet goed lukt?

Oefenfase

  • Invullen plannings- en reflectiedocument: de leerlingen vullen de voorbereidingsfase in aan de hand van de weekplanning. Ze kiezen er 1 taak uit die ze deze week gekregen hebben.
  • Ze vullen ook de Aanpak en Tijdsbeheer in.

Afsluiter

  • Noteer 1 ding dat je vandaag geleerd hebt dat je zeker wil toepassen?
©2023 Actieonderzoek. VEBASO 2023-2024. Dana Van Roie-Schaeken
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin