Bron 7: Hoe bevorder je het zelfregulerend gedrag van studenten?
APA
Metis
Onderwijsadvies. (2023). Hoe bevorder je het zelfregulerend gedrag van
studenten? https://metis-onderwijsadvies.nl/kennisbank/hoe-bevorder-je-het-zelfregulerend-gedrag-van-studenten/
Samenvatting
Zoals de titel al aangeeft, gaat men in dit artikel in op de vraag hoe je het zelfregulerend gedrag van studenten kan bevorderen.
Zelfregulatie wordt omschreven als de mate waarin de student duurzaam metacognitief, motivationeel en gedragsmatig actief betrokken is bij zijn eigen leerproces. Het proces om tot zelfregulatie te komen, is ook in dit artikel het model van Zimmerman (zie ook Bron 2. Zelfregulerend leren: Model van Barry Zimmerman).
- metacognitie: het zelf opstellen van leerdoelen, een planning maken, zichzelf kunnen bijsturen en evalueren;
- motivatie: intrinsieke motivatie, interesse voor een leertaak, een prestatie kunnen toeschrijven aan zichzelf en doorzettingsvermogen;
- gedrag: keuze en organisatie van de leeromgeving om het leren zo efficiënt mogelijk te maken.
Metacognitie, motivatie en gedrag zijn belangrijke aspecten bij het uitvoeren van een leertaak.
- In de voorbereidingsfase gaat het vooral om doelen stellen en planning maken. Het motivationele apsect primeert hier.
- Tijdens de uitvoeringsfase zal de student een strategie moeten kiezen om de taak zo goed mogelijk uit te voeren. Hij moet zichzelf ook kritisch kunnen observeren. In deze fase zijn dus vooral metacognitie en gedrag van belang.
- In de reflectiefase beoordeelt de student de manier waarop hij de taak heeft uitgevoerd en wat er een andere keer eventueel beter en/of anders kan. Het metacognitieve aspect is hier van het grootste belang.
In de praktijk zien we dat zowel leerkrachten als studenten vaak meer aandacht besteden aan het resultaat van een taak dan aan het proces om die taak uit te voeren. Of zelfs dat het proces beoordeeld wordt door te kijken naar de afgewerkte taak.
Hoe kan je in je begeleiding de zelfregulatie van de studenten bevorderen?
- besteed (meer) tijd aan de voorbereidingsfase
- sta stil bij het nut van de taak
- monitor het leerproces
- geef aan hoe studenten hulp kunnen krijgen
- zet expliciet in op het bevorderen van zelfreflectie
Nut voor praktisch deel
Ik neem uit dit artikel vooral de hulpvragen mee die geformuleerd worden. Ze zijn een inspiratie voor de vragen die in het reflectiedocument opgenomen moeten worden.
Bijvoorbeeld:
- voorbereidingsfase: Welk doel wil je bereiken? Wat wil je leren? Op welke manier denk je dit te kunnen bereiken? Hoe ziet je planning eruit? Wat doe je als je langer de tijd nodig hebt voor een taak? Wat kan jou helpen om deze taak uit te voeren?
- reflectiefase: Wanneer zou je deze aanpak weer gebruiken of wat kun je in je aanpak veranderen om een vergelijkbare taak beter uit te voeren in de toekomst? Welke aanpak heeft je te weinig opgeleverd? Hoe komt dat?
Daarnaast is ook de beschrijving van de verschillende aspecten (metacognitie, motivatie en gedrag) in de 3 fasen een leidraad om mee te nemen in het document. Waarop moeten we ons vooral focussen tijdens de verschillende fasen en welke vragen zijn dan belangrijk?